Reklame

Kamerablogg

KAMERABLOGG.NO

Mobilkameraene styrker ledelsen

Marte Ottemo, Elektronikkbransjen
REKORD: Det er nå satt ny rekord i hvor mange bilder nordmenn tar i løpet av ett år, fastslår kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen. (Foto: Toralv Østvang)

Mobilkameraene styrker gradvis posisjonen som den kameratypen nordmenn flest foretrekker å ta bildene sine med, viser en ny undersøkelse.

 

Gjennomsnittsnordmannen tar nå 1.696 bilder i året. Dette er riktignok bare en minimal økning fra i fjor, da nordmenn i gjennomsnitt tok 1.689 bilder i løpet av året, viser undersøkelsen fra Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Men andelen av bildene som er tatt med mobilkamera, har økt. Heller ikke denne økningen er riktignok særlig stor. I år ligger andelen på 52,7 prosent, mot 51,9 prosent i fjor. Men nok til at vi kan fastslå at mobilkameraet støtt og stødig kryper forbi de andre kameratypene på markedet.

Bilderekord

De som drømmer om at vi skal vende tilbake til et kameramarked der «ordentlige» kameraer selger mest, må nok fortsette å gjøre det. Drømme.

Selv de som synes det er leit at mobilkameraene stadig blir mer populære enn andre kameratyper, kan i det minste glede seg om at vi totalt sett fotograferer stadig mer. Selv om veksten fra i fjor til i år var minimal, snakker vi uansett om rekord i antall tatte bilder siden Elektronikkbransjen startet sin fotoundersøkelse i 2014.

Undersøkelsen er gjort av Respons Analyse på oppdrag fra Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Elektronikkbransjen
BILDEVEKST: Grafen viser antall bilder tatt med kamera og mobil i årene fra 2015 til og med 2018. (Kilde: Elektronikkbransjen/Respons Analyse)

– I fjor var første gang vi tok flere bilder med mobilen enn med kameraet, og denne trenden fortsetter i år, fastslår kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Nye konkurrenter

De tradisjonelle kameraene får også stadig flere konkurrenter på markedet. For eksempel blir droner og dashbord-kameraer stadig mer populære.

De siste årene er det blitt solgt rundt 89.800 dashbord-kameraer som folk har montert i bilene sine. Tallet for dronesalget de siste årene i Norge ligger nå på rundt 115.800 stykker.

– Det viser at nordmenn blir stadig mer avanserte når det kommer til å ta bilder og video, sier Ottemo.

Vekst i fremkalling

I gamle dager besto prosessen med å fremskaffe ferdige bilder til å sette i albumet eller vise frem på annen måte, av to ledd. Først fikk man filmen fremkalt – eller man gjorde det selv – og dernest fikk man lagd kopier eller forstørrelser. I vår digitale tidsalder betyr vel det å fremkalle sine digitale bilder, for eksempel bildene man har tatt med mobilkameraet, at man bestiller utskrifter av dem hos en fotohandler eller via nettet – eller skriver dem ut selv med sin fotoskriver.

Undersøkelsen fra Elektronikkbransjen viser at stadig flere skriver ut bildene sine og lager fotobøker av mobilbildene sine.

LES OGSÅ: Speilløst forbi speilrefleks

– Undersøkelsen viser at 42 prosent av nordmenn totalt sier de har fremkalt bilder tatt med mobilen, opp fra 37 prosent i fjor. Og har du barn, fremkaller du enda flere bilder. 60 prosent av dem med hjemmeboende barn gjør det, sier Ottemo.

De som er mest ivrige etter å få skrevet ut bildene sine, er i aldersgruppen 25-44 år. I denne aldersgruppen har hele 53 prosent gjort det.

Vanlige papirbilder og fotobøker er de to mest populære fotoproduktene vi kjøper. Henholdsvis 25 og 20 prosent av nordmenn bestilte et slik produkt i løpet av det siste året.

– I en verden der alt er så digitalt, er sjarmen og gleden ved bildeprodukter minst like viktig som før. Totalt sier 51 prosent at de har kjøpt en form for fysisk produkt av bildene sine det siste året, opp fra 47 prosent i fjor, sier Ottemo.

Vil ha høy kvalitet

Undersøkelsen viser for øvrig at kvaliteten på mobilkameraet blir stadig viktigere for folk. Hele 53 prosent oppgir at dette er meget eller svært viktig, opp fra 47 prosent i 2016.

Kvinner er mer opptatt av kamerakvalitet enn menn, og man finner flest kravstore i aldersgruppen 35-44 år.

Om undersøkelsen heter det at formålet med den er å gi elektronikkbransjen og fotorådet innsikt i folks fotovaner, samt kjennskap til aktører og kjøpevaner.

LES OGSÅ: Nå kommer «layflat-fotobøkene»

Dataene til undersøkelsen ble samlet inn i mars og april i år. Datagrunnlaget består av 1.540 respondenter.

Det er naturligvis altfor tidlig å si hvordan kamerasalget blir totalt i 2018, men Respons Analyse varsler at starten på 2018 ikke ser ut til å ha vært like positiv som starten på 2017. I fjor hadde vi det første året med vekst i kamerasalget på verdensbasis siden 2010, og også i det norske markedet var det vekst totalt sett.

Reklame

Legg igjen en kommentar