Advertisements

- Nå er Sony en av de store

Sony Electronics Norden
BLANT DE STORE: Rik Willemse, sjefen for Sony Electronics i Norden, vil ikke at Sony lenger skal stå i skyggen av de store på kameramarkedet, les: Nikon og Sony. (Foto: Toralv Østvang)

Kameralandskapet er i drastisk endring. – Nå er Sony blitt en av de store gutta, sier Sonys nordensjef Rik Willemse til Kamerablogg.no.

[For English version, use the language switcher.]

KØBENHAVN (Kamerablogg.no): Sony lar seg ikke pille på nesen lenger. Nå forlanger selskapet å bli anerkjent som en av de store aktørene på kameramarkedet, også den delen av markedet som retter seg mot profesjonelle fotografer og seriøse kameraentusiaster.

Dette kan bare tolkes som følgende utsagn, selv om Sony ikke sier det slik: – Canon og Nikon, pass dere!

Samtidig ser Sony for seg at salget av speilreflekskameraer vil svekkes etter hvert som yngre brukere kommer inn på markedet. De yngre vil ha elektronisk søker, og det betyr speilløs vekst på bekostning av speilrefleks.

Dette var budskapet fra Sonys nordiske ledelse da Sony forleden dag inviterte et 20-talls nordiske fagjournalister til sitt Norden-hovedkvarter i Ballerup, 25 minutters kjøretid fra Kastrup Lufthavn, for en gjennomgang av selskapets lanseringer på CES-messen i Las Vegas måneden før.

CES 2018

Forbrukermessen CES – Consumer Electronics Show – går av stabelen hvert år i januar i Las Vegas og regnes som den kanskje viktigste arenaen for lansering av elektronikkprodukter i forbrukermarkedet.

Sony Electronics Nordic
CES: Den store CES-messen i Las Vegas brukes til å lansere alle typer forbrukerelektronikk. Her noen av lydproduktene som Sony lanserte i år. (Foto: Toralv Østvang)

Som vanlig viste Sony mye nytt også i år fra sitt enorme produktspekter, ikke minst på TV- og lyd-siden. Derimot var det beskjedent med nyheter på kamerasektoren. Blant de få nyhetene var en sølvfarget versjon av APS-C-kameraet Sony a6300 samt et nytt 18-135 mm-objektiv, også myntet på APS-C-markedet, allerede omtalt her på Kamerablogg.no:

LES OGSÅ: Sony går for sølv og ny zoom

Men fjoråret, 2017, var et viktig år for Sony-lanseringer, ikke minst på fullformatmarkedet, der Sony nå slåss hardt for å bli anerkjent som proffkameraleverandør på linje med Canon og Nikon.

For eksempel ble den tredje utgaven av Sony Alpha a7R-serien lansert i fjor, altså Sony Alpha a7R Mark III, med oppløsning på 42 megapiksler. I tillegg fikk vi høyhastighetskameraet Sony Alpha a9, med litt mer moderat oppløsning på 24 megapiksler, men desto høyere spesifikasjoner på hastighet. Kameraet kan ta opptil 20 bilder i sekundet i full autofokus.

LES OGSÅ: Sony a9: Speilløst fartsmonster

Med dette kameraet og ny, tilpasset optikk har Sony kastet seg ut i en heftig kamp mot Nikon og Canon for å sikre seg en større andel av kamerasalget til presse- og sportsfotografer.

– Sony a9 er et gjennombruddsprodukt for oss og er med på å forandre kameralandskapet, sa nordensjef Rik Willemse i Sony Electronics i sin gjennomgang av selskapets fotosatsing.

78 objektiver

Et viktig poeng for Willemse var at Sony ikke bare bygger solide kameraer med topp-spesifikasjoner, men også har greid å følge opp på objektiv-siden, som er avgjørende for å sikre seg tillit hos kravstore fotografer.

Sony FE 100-400 mm
KLAR TIL AKSJON: Det nye 100-400 mm-zoomobjektivet montert på nye Sony a9. (Foto: Sony)

Han viste til at Sony i skrivende stund kan tilby 78 objektiver til sine systemkameraer. Dette gjelder vel å merke både kameraer med E-fatning (for speilløse kameraer) og A-fatning (for Sonys variant av speilreflekskameraer) og både for fullformat- og APS-C-kameraer.

LES OGSÅ: Sony godtar norske proffer

– Fullformat krever en rekke objektiver av høy kvalitet, og vi akter å oppfylle disse kravene, lovte Willemse.

Både APS-C og fullformat viktig

Hung Tang, markedssjef for Sonys profesjonelle kameravirksomhet i Norden, presiserte i en samtale med Kamerablogg.no at både APS-C og fullformat er viktig for Sony.

Sony Electronics Norden
SPEILLØST OVERTAR: Hung Tang hos Sony Electronics Norden er overbevist om at generasjonsskiftet blant kjøperne vil føre til at speilløse systemkamera etter hvert overtar speilrefleksmarkedet. (Foto: Toralv Østvang)

– Sony legger stor vekt på både APS-C og fullformat, men på hvert deres område, sa Tang. – På APS-C arbeider Sony mye med høyhastighetskameraer. Det vil si APS-C-kameraer som har mange fokuspunkter, for eksempel a6300, som har 425 autofokuspunkter og som kan ta 11 bilder i sekundet. Kundene til disse kameraene er typisk naturfotografer, wildlife-fotografer, som vil ha crop factor på 1,5x, noe som gjør at de kan komme tett på. Da er det viktig at de har et raskt kamera med rask autofokus.

– Men Sony satser også sterkt på fullformat, fortsatte Tang. – De siste to år har Sony lansert fire-fem fullformatkameraer med forskjellige egenskaper. For eksempel er Sony a7 II et riktig godt fullformatkamera til den alminnelige bruker som vil ha et godt 24-megapikslers fullformatkamera med alle kvalitetene.

LES OGSÅ: Sony vant pris i Norge

– Kommer man derimot over i et mer spesifikt profesjonelt marked har vi tre kameraer, blant andre Alpha a7 RII og a7 RIII, som arbeider med høy oppløsning på 42 megapiksler, og vi får en superhøy oppløsning med de produktene. På a7 RIII kan vi ta 10 bilder i sekundet med en oppløsning på 42 megapiksler, som er helt ekstremt. Vi treffer både naturfotografer, portrettfotografer, bryllupsfotografer, kommersielle fotografer og studiofotografer, sa Tang.

Fullformat-rekruttering

– Det er mye diskusjon blant kameraentusiaster om dette med sensorstørrelse og -formater, fra Micro Four Thirds og APS-C til fullformat. Har Sony ambisjoner om å øke det totale antallet fotografer som velger fullformat, eller skal dere slåss om de samme kundene som Nikon og Canon om dem som allerede er fullformatbrukere i dag? Med andre ord – er det mulig å rekruttere nye inn i fullformatmarkedet?

Sony a9
STABLET BRIKKE: Slik skisserer Sony den stablede flerlagsløsningen for bildebrikken i Sony a9. 1 er piksel-laget, 2 er det integrerte minnet, 3 er høyhastighetskretser for signalprosessering og 4 er selve bildeprosesseringsmotoren. (Ill.: Sony)

– Fordelen til Sony er at vi har egen utvikling og produksjon av bildebrikker. I denne sammenheng er fullformat et meget stort område for Sony, og vi lager fullformatkameraer til spesifikke behov, for eksempel Alpha a7R med høy oppløsning og Alpha a7S med høy lysfølsomhet, til dem som gjerne vil ta nattlandskaps- og nordlys-bilder. Og så har vi Alpha a9, som er utrolig hurtig på utlesing fra bildesensoren slik at vi kan oppnå 20 bilder i sekundet – det er til sportsfotografer, fuglefotografer, fotografer som ønsker høy hastighet. Alt dette vil vel tilsi vekst i tallet på fullformat-brukere.

Profesjonell video

– Hvor viktig er videomarkedet for dere på disse kameraene?

– Det er også veldig viktig. I dag er det ikke nok med stillbilder. Mange fotografer vil også ta opp video. I dag har vi hybridkamaeraer som man både kan bruke til å ta stillbilder i fullformat og til video i fullformat. Og når vi snakker om Sony og fullformat og video, kan vi ta opp 4K-video uten beskjæring, vi kan utnytte hele bildebrikken. Tar vi det seneste kameraet, Alpha a7R III, kan vi ta opp 4K med profesjonelle videoegenskaper som man kjenner fra videoindustrien. Vi har bildeprofiler som S-LOG 2 og S-LOG 3, vi har også den nye HDR-profilen som heter Hybrid Log-Gamma (HLG) innebygd i kameraet. Dermed kan også profesjonelle videofotografer bruke disse kameraene til video – og til stillbilder.

LES OGSÅ: PRØVD: Vil Sony a99 II berge A-fatningen?

– Et siste spørsmål: Hva er den største utfordringen i å rekruttere brukere av tradisjonelle speilreflekskameraer over til speilløse kameraer? Er det den elektroniske søkeren de er mest skeptisk til?

– Da vi startet med å utvikle speilløse kameraer med elektronisk søker, var det nok mange ting som skulle forbedres, men de forbedringene har vi gjort hele veien. For eksempel er den elektroniske søkeren nå blitt så god at man ikke kan se forskjell på en optisk og en elektronisk søker, blant annet i Alpha a9-kameraet og i Alpha a7R III. Det samme gjelder Alpha a6300 og Alpha a6500, der den elektroniske søkeren er blitt så god at man kan få en masse fordeler av den, sa Tang og fortsatte:

LES OGSÅ: PRØVD: Sony med super-bokeh

– Hvis vi ser på det nordiske markedet og nordiske fotografer, ser vi mange konservative brukere som bruker de tradisjonelle speilreflekskameraene fordi det ser profesjonelt ut å ha et stort kamera, og spesielt når man bruker store objektiver, har man bedre grep. Men det er en generasjon som er på vei stille og rolig ut. Når vi ser den nye generasjonen i dag, så ser vi også hvordan det utvikler seg. Selve speilreflekskategorien er fallende, mens salget av speilløse kameraer er flatt, men samtidig ser vi en økning i andelen av brukere som kjøper speilløse kameraer fremfor speilreflekskameraer, sa Hung Tang.

LES OGSÅ: PRØVD: 4K-luksus fra Sony

 NORDMENN NORDENS AMERIKANERE: Under det nordiske pressemøtet hos Sony var de en svensk journalist som spurte om det fortsatt er slik at nordmenn opptrer som «Nordens amerikanere» og kjøper mye dyrere TV-er enn kundene i de andre nordiske landene. En Sony-talsmann bekreftet at jo da, det er nok riktig. I en samtale etterpå med Sony-folk som jobber mest med kameraproduktene, spurte Kamerablogg.no om nordmenn også er «Nordens amerikanere» her? Nok en gang bekreftet en Sony-talsmann at joda, det er nok riktig. I Norge kjøper kundene gjerne en større andel dyre kameraer enn i de andre nordiske landene.
Advertisements

One Comment

  1. Pingback: PRØVD: BenQ 4K-skjerm – det nye mørkerommet – Toralv Østvangs kamerablogg

Legg inn en kommentar

nb_NONorwegian
nb_NONorwegian
%d bloggere liker dette: