Advertisements

Nå kommer «layflat-fotobøkene»

layflat-fotobok
LAYFLAT-FOTOBOK: Slik kan en fotobok se ut når den er produsert med layflat-innbinding. (Foto: Japan Photo)

Hvis du er blant dem som gjerne bestiller fotobøker med de beste bildene dine, må du lære deg et nytt ord: «Layflat».

Under prisutdelingen i forbindelse med fagbladet Elektronikkbransjens kåring av årets julegaver innenfor forbrukerelektronikk, dukket det i år opp en ny sjanger: Årets bildeprodukt. Og vinneren i denne kategorien ble «Layflat fotobok».

Fem kategorier

Juryen valgte altså å gi prisen i denne sjangeren til en kategori og ikke til et spesifikt produkt. Det var satt opp fem kategorier: Layflat fotobok, julekort, veggkalender, foto på storformat og retrobilder.

LES OGSÅ: Slutt på kameraer som julegave?

Dette er layflat

Om kategorien layflat fotobok sier juryformann og redaktør for Elektronikkbransjen, Stian Sønsteng, følgende: – Alle de store forhandlere og produsenter har kommet med denne typen fotobok i løpet av 2017. Fotobøker med layflat-innbinding produseres slik at venstre og høyre side flyter sømløst sammen. Spesialpapiret som benyttes, er tykkere enn papiret i en standard fotobok og er perfekt for bilder som fortjener plass over to sider.

LES OGSÅ: GoPro HERO6 Black er Årets videoprodukt

layflat-fotobok
LAYFLAT: Slik presenterer Fotoknudsen sin layflat-løsning. (Foto: Fotoknudsen)

Siden prisen ble gitt til kategorien og ikke til en bestemt versjon av layflat-fotobøkene som er kommet på markedet, var det representanter for Japan Foto, Fotoknudsen og Elite Foto som kom opp på scenen for å ta imot prisen på vegne av fotobransjen.

Julekortene overlever

I sin presentasjon av de øvrige kategoriene sier Stiftelsen Elektronikkbransjen at det nesten er et mirakel at julekortene fortsatt greier seg bra, tross konkurransen fra Facebook, Twitter og SMS.

LES OGSÅ: Sony vant pris i Norge

– I en digitalhverdag er det unikt at det fremdeles sendes millioner av julekort til famille og venner i løpet av desember måned, men så er nordmenn flinke å ta vare på tradisjoner. Aktørene i bransjen har lansert nye formater, papirkvaliteter og ikke minst hundrevis av produktdesign-varianter, slik at kundene kan finne sin favoritt, skriver Elektronikkbransjen.

Foto på storformat

I tilknytning til prisutdelingene fastslo Elektronikkbransjen at interiørkateogorien fortsetter å vise en sterk salgsvekst.

stoformatfoto
STORFORMAT: En annen sjanger som var med i konkurransen om Årets bildeprodukt, var storformatbilder. (Foto: Japan Photo)

– Forbrukeren har fått øynene opp for muligheten for å forstørre opp et favorittbilde på store formater og til en overkommelig pris. Foto på aluminium er med sin matte overflate og enestående fargegjengivelse årets klare salgsvinner, heter det i omtalen.

LES OGSÅ: Norsk nettleser med fotoinfo

Retrobilder

Generell fremkalling av bilder er årets klare vinner innen salgsvolum, skriver Elektronikkbransjen og fortsetter: – Bransjen har tilpasset seg mobilbilde-formatet, lansert nye produktvarianter som retro-bilder og skapt nye bruksområder spesielt innen interiør.

retrofoto
RETRO: Vil du ha bildene dine presentert som retrobilder, kan du også få det. Sjangeren heter rett og slett retrobilder. (Foto: Japan Foto)

Veggkalender

Den siste kategorien i årets konkurranse var veggkalendere. I dag finnes disse i utallige varianter innpakket i ny og tidsriktige produktdesign, og de kan bestilles på alle enheter, fra PC og nettbrett til mobil.

elektronikkbransjen 2017
LAYFLAT-VINNERE: Elektronikkbransjen har kåret layflat-fotobok til «Årets bildeprodukt 2017/2018». Prismottakere var fra venstre Stephan Stein, Japan Photo, Henriette Solrud, Fotoknudsen og Per Johan Waag, Elite Foto. (Foto: Tore Skaar)
Advertisements

2 Comments

  1. Pingback: Sony vant pris i Norge – Toralv Østvangs kamerablogg

  2. Pingback: Slutt på kameraer som julegave? – Toralv Østvangs kamerablogg

Legg inn en kommentar

%d bloggere liker dette: